تاثیر داستان صوتی در آموزش کودکان {بررسی 7 فایده قصه صوتی}

آنچه در این مقاله می خوانید:

تاثیر داستان صوتی در آموزش کودکان

پیش از پرداختن به موضوع قصه و داستان صوتی و تاثیر مثبت آن در آموزش کودکان بهتر است بر اهمیت قصه و قصه گویی به عنوان یکی از قدیمی ترین شیوه ها برای انتقال ارزش های اخلاقی و فرهنگی و آداب و رسوم وابسته به آن، ثبت رویدادها و شخصیت های تاریخی و انتقال بسیاری از آموزش های دیگر به کودکان اشاره کنیم.

قصه گوها _که در بسیاری موارد نقش شان را مادر، پدر، مادر بزرگ و یا پدر بزرگ بر عهده می گرفتند_ با این روش بسیاری از مفاهیم و آموزش های مورد نیاز را به کودکان منتقل می کردند.

قصه ها با جذابیت های ذاتی شان و ایجاد حس اشتیاق در کودکان ابزار آموزشی موثری بودند و آموزش از این طریق اثرات ماندگارتری بر ذهن کودکان می گذاشت.

تاثیر داستان صوتی در آموزش کودکان

اگرچه روزگار معاصر اقتضائات خاص خود را ایجاب می کند و بسیاری از تعاریف، مفاهیم و نیازها نسبت به گذشته تغییر یافته اند اما بر خلاف باور بسیاری، همچنان قصه کارکردهای خود را دارد و کودکان ذاتا اشتیاق زیادی برای شنیدن قصه ها دارند. امروزه به مدد تکنولوژی قصه ها به اشکال متنوع تری ارائه می شوند وقصه گوهای معاصر دیگر محدود به مکان  نیستند. یکی از ساده ترین و در دسترس ترین اشکال قصه، قصه صوتی ست.

هر روز قصه های صوتی بسیاری تولید و در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی در اختیار مخاطبین قرارمی گیرند. انتخاب قصه های مناسبی که در راستای رشد سالم کودک باشند از میان این حجم انبوه یکی از وظایف والدین است.

تاثیر قصه صوتی در مهارت های کودکان جیست؟

در ادامه به برخی از کارکردهای داستان صوتی کودکانه و همچنین فواید و تاثیرات داستان های صوتی در آموزش کودکان اشاره می کنم.

 ۱. آموزش غیر مستقیم از طریق قصه

داستان های صوتی با ایجاد جذابیت برای کودکان، امکان مناسبی برای انتقال مفاهیم آموزشی به صورت غیر مستقیم به کودکان فراهم می آورند. آموزش غیر مستقیم پذیرندگی بیشتری را در کودکان بر می انگیزد.

۲. تاثیر داستان صوتی در پرورش تخیل کودکان

قصه ها علاوه بر  انتقال بسیاری از مفاهیم به کودکان، باعث رشد و پرورش تخیل و ذهنیت خلاق آنان می شوند. کودکان هنگام گوش کردن به قصه های صوتی، آنچه را می شنوند در ذهن خود تصویر می کنند و این کار تاثیر مستقیمی بر تقویت تخیل آنان دارد.

۳. تاثیر قصه های صوتی در رشد شخصیتی کودکان

داستان های صوتی حاوی رویداد ها و شخصیت هایی هستند که هر کدام تجربه ذهنی تازه ای برای کودکان محسوب می شوند.  این تجربیات ذهنی می توانند تاثیرات مفیدی در شکل گیری شخصیت کودک داشته باشند.

۴. گسترش دامنه کلمات و ترکیبات در ذهن کودک که تاثیر مستقیم بر مهارت های کلامی او خواهد داشت

کودکان در مواجهه با قصه ها با  انبوهی از کلمات و ترکیبات تازه آشنا می شوند. این موضوع به مرور بر افزایش توانایی های کلامی کودک تاثیر می گذارد.

۵. افزایش تمرکز شنیداری در کودکان

از دیگر تاثیرات داستان صوتی در کودکان می توان به افزایش تمرکز شنیداری اشاره کرد. قصه ها و دنبال کردن ماجراها و شخصیت های داستانی بصورت صوتی، موجب افزایش تمرکز شنیداری در کودکان می دهد.

۶. تاثیر قصه های صوتی در کیفیت خواب کودکان

گوش کردن به قصه های صوتی قبل از خواب می تواند  شرایط خوابی مطبوع و آرام تر را برای کودک فراهم کند.

۷. مزیت قصه های صوتی نسبت به کارتون و فیلم

قصه صوتی بر خلاف کارتون ها و فیلم های تلویزیونی مانع انجام سایر فعالیت های کودک نمی شوند. به عنوان مثال کودکان همزمان با گوش کردن به قصه های صوتی می توانند به فعالیت هایی مانند نقاشی کردن بپردازند. حتی ارتباط شنیداری با قصه می تواند موجب افزایش تمرکزشان گردد.

تاثیر قصه بر کودکان

امیدوارم‌ این مقاله توانسته باشد نکاتی مفید درباره قصه های صوتی را در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دهد.

داستان های صوتی شهر نقاشی که با هدف پرورش تخیل و ذهنیت خلاق کودکان تولید می شوند، در صفحه ویژه داستان های صوتی در دسترس مخاطبین هستند.

همچنین می توانید از طریق کانال تلگرام قصه های شهر نقاشی به این داستان ها دسترسی داشته باشید.

قصه صوتی و آموزش کودکان

5 2 رای ها
امتیاز این مطلب
guest
امتیاز این مطلب
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها